Matvalens komplexitet: den offentliga måltiden från ett konsumentperspektiv
7,5 hp
Kurskod: GMK12A
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2017-11-16. Giltig från och med 2018-01-15. Nedlagd 2023-01-31. Ersätts av: GMK13A - Matvalens komplexitet: den offentliga måltiden från ett konsumentperspektiv.
Nivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområden: Mat- och måltidskunskap, Mat- och måltidsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: The Complexity of Food Choice: the Public Meal from a Consumer Perspective
Diarienummer: U2017-242-2323
Allmänna uppgifter
Kursen ingår i Magisterprogrammet i Mat- och måltidskunskap år 1. Kursen ges som nätbaserad kurs och ges på engelska.
Fördjupningsnivå
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Godkänt resultat på 180 hp inkl. examensarbete om minst 15 hp samt Engelska B
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om den offentliga måltiden utifrån ett konsumentperspektiv. Kursen ska vidare ge studenten fördjupade kunskaper om mat- och måltidsvalens komplexitet genom kritisk granskning av olika modeller och teorier inom området. Syftet är också att förstå, diskutera och kunna tillämpa modellerna på den offentliga måltidens arenor.
Innehåll
Kursen innebär studier av den offentliga måltidens roller och förutsättningar och dess olika målgrupper. Utifrån arenor såsom skola, arbetsplats eller äldreboende men också måltidsmiljöer i andra offentliga sammanhang, ges kunskap om och verktyg för att förstå olika målgruppers mat- och måltidsval. I kursen presenteras och problematiseras olika modeller och teorier för mat- och måltidsval vilka sedan appliceras och diskuteras i relation till den offentliga måltiden.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för olika teorier och modeller kring konsumenters mat- och måltidsval (1)
- på en fördjupad nivå kunna diskutera relevansen av olika teorier och modeller kring konsumenters mat- och måltidsval för den offentliga måltiden (2).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna tillämpa teorier och modeller kring konsumenters mat- och måltidsval i en förståelse av den offentliga måltiden (3)
- kunna självständigt genomföra en kritisk analys av den offentliga måltiden utifrån ett konsumentperspektiv (4).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna, utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt, kritisera och argumentera för relevansen av olika teorier och modeller kring konsumenters mat- och måltidsval i förståelsen av den offentliga måltiden (5).
Genomförande
Studierna bedrivs internetbaserat utan fysiska träffar. En digital lärplattform används och arbetsformer som förekommer är litteraturstudier, föreläsningar, individuell inlämningsuppgift samt seminarier. Studenten förutsätts ha tillgång till headset och webbkamera samt uppdaterade programvaror.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (3 hp) Seminarier.
Internetbaserade seminarier. Lärandemål 1, 2 och 5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 ( 4,5 hp) Fallstudierapport.
Individuell skriftlig rapport samt muntlig presentation. Lärandemål 2-5 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl Godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på delprov 2.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2017-11-16. Giltig från och med 2018-01-15. Nedlagd 2023-01-31. Ersätts av: GMK13A - Matvalens komplexitet: den offentliga måltiden från ett konsumentperspektiv.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Belasco, Warren James (2008), Food: the key concepts. Oxford: Berg (176 s).
-
Bell, R & Meiselman, H (1995), The role of eating environments in determining food choice. In Marshall (ed.), Food choice and the consumer. Blackie Academic & Professional, London. (15 s). Anmärkning: Avsnittet finns att ladda ner som pdf på kurssidan på It´s learning.
-
Bucher, T., Collins, C, Rollo, M.E., McCaffrey, T.A., De Vlieger, T., Van der Bend, D., Truby, and H., Perez-Cueto, F. J. A (2016), Nudging consumers towards healthier choices: a systematic review of positional influences on food choice. British Journal of Nutrition, 115(12) Läsanvisningar 2252-2263.
-
Edwards, J.S.A (2013), The food service industry: Eating out is more than just a meal. Food quality and preferences. Läsanvisningar 223-229.
-
Sobal, J. & Bisogni, C.A (2008), Constructing food choice decisions. Annals of behavioural medicine, 38(1). Läsanvisningar p. 37-46..
-
Sobal, J. & Wansink, B (2007), Kitchenscapes, tablescapes, platescapes and foodscapes. Influences of microscale built environment on food intake. Environment and Behaviour, 39(1). Läsanvisningar 124-142.
-
Sobal, J., Bisogni, C.A. & Jastran, M (2014), Food choice is multifaceted, contextual, dynamic, multilevel, integrated and diverse. Mind, brain & education, 8(1). Läsanvisningar p. 6-12..
-
Vabø, M. & Hansen, H (2014), The relationship between food preferences and food choice: A theoretical discussion. International Journal of Business and Social Science, 5(7). Läsanvisningar p 145-157..
-
Warde, A. & Martens, L (2000), Eating out. Social differentiation, consumption and pleasure. Cambridge University Press, Cambridge, UK (60 s).
Övrig litteratur på cirka 500 sidor tillkommer Other texts amounting to approximately 500 pages will be added.